Elektriciteit - Reisverslag uit Sinamangal, Nepal van Annélien Kuilenburg - WaarBenJij.nu Elektriciteit - Reisverslag uit Sinamangal, Nepal van Annélien Kuilenburg - WaarBenJij.nu

Elektriciteit

Blijf op de hoogte en volg Annélien

09 Maart 2014 | Nepal, Sinamangal

Namaste!

Ben nu ruim een week in Nepal en heb t reuze naar mijn zin! Ken de weg in de wijk al redelijk en ook in het weeshuis gaat het prima. Verbazingwekkend hoe snel die kinderen aan je gewend zijn. Wat wel redelijk frustrerend is, is dat de stroom en het internet echt om de haverklap uitvallen, waardoor ik dit verslag nu voor de derde keer aan t typen ben. Aaarghh! Ik hoor jullie zeggen: sla het dan tussendoor op, maar dat gaat klaarblijkelijk niet met deze app. Opnieuw maar weer dus!
Enfin, erg goed naar mijn zin hier. De kinderen zijn hartstikke leuk. 's Ochtend breng ik ze naar school. Daarna ga ik naar het vrouwencentrum, waar ik de vrouwen dus help met het leren van Engels. Het niveau is vrij laag, maar ach, de vrouwen vinden het geweldig en het is vooral ook een belangrijk sociaal gebeuren. Rond half 4 halen we de kinderen weer van school en gaan we huiswerk met ze maken. Er zitten echt een paar slimmeriken tussen, hoor. En ook een paar deugnieten. Ze proberen me van alles wijs te maken, bijvoorbeeld dat ik de kast van het speelgoed open moet maken zodat ze kunnen spelen in plaats van aan school te werken, maar daar trap ik mooi niet in! Rond een uur of 5 gaan we dan weer terug naar ons gastgezin.
Gisteren heb ik samen met Jannie een grote schoonmaak gehouden. Eerst naar de winkel geweest om schoonmaakspullen in te slaan. Bewapend met emmers, dweilen, trekkers, wc-borstels en schoonmaakmiddel zijn we de badkamers en toiletten te lijf gegaan. Dat was wel nodig ook. Ze hanteren hier een hele andere standaard wat betreft hygiene en schoonmaken dan bij ons. De huishoudster van het weeshuis gaat er echt met de Nepalese slag doorheen. Hopelijk doet ons voorbeeld goed volgen, maar heb er een hard hoofd in. Maar goed, Jannie en ik hebben ons best gedaan.
's Middags was er op school een Science Exhibition: een tentoonstelling van wetenschappelijke experimenten. Vol trots presenteerden de kids hun projecten. Door drie kinderen gehuld in doktersjassen heb ik mijn bloeddruk laten opmeten. Vakkundig werd mijn mouw opgestroopt en werd de bloeddrukmeter omgedaan. Een meisje met een bloedserieuze blik beluisterde met een stethoscoop mijn hartslag. Gelukkig werd ik gezond bevonden. Als echte doktoren gaven ze me ook nog voedingsadviezen mee, bijvoorbeeld dat ik genoeg groente moet eten en voldoende water moet drinken. Prachtig om te zien.
Nou, zo maar weer eens naar bed. Het is hier al vroeg avond. Na de avondmaaltijd, bestaande uit daal baat uiteraard, gaat iedereen naar bed. Buiten hoor ik de straathonden janken. Die trekken 's nachts als roedels wolven door de straten. Verderop hoor ik hele valse muziek door luidsprekers schallen. Vast afkomstig uit de hierachter gelegen karaokebar. Zou niet verkeerd zijn als de stroom zo meteen weer zou uitvallen...

Gegroet!


  • 09 Maart 2014 - 19:37

    Manon:

    Wauw! Mooi verslag! Klinkt mooi! Die kinderen.... Ik zie die koppies al voor me!

  • 10 Maart 2014 - 10:28

    Elke:

    Hey vrouwke! Wat leuk om jouw avonturen te lezen op de ochtend na mijn carnavalsvakantie. Carnaval was als vanouds erg leuk en gezellig. De rest van de week is het supermooi weer geweest, gisteren zelfs al 20 graden! Dus ik moet er even inkomen vandaag... Nepal klinkt als Honduras en Guatemala, maar dan nog een stapje erger! In het begin is het even schrikken, maar al snel zie je ook de schoonheid van het land. Als ik het zo lees vermaak je je goed, gelukkig. Erg leuk dat de kids zo spontaan en gezellig zijn. Maak maar veel foto's en geniet van alle indrukken! x Elke

  • 10 Maart 2014 - 11:50

    Saskia:

    Klinkt heel indrukwekkend Lien! Mooie verslaglegging. Fijn dat je lekker kunt 'aanpakken' daar! En heel leuk om met kinderen te werken lijkt me. Hier is het voorjaarszonnetje gisteren doorgebroken, en is het vandaag ook erg zonnig. Geniet er lekker van daar!! En af en toe mee doen met de karaokebar?? :-) xxx

  • 10 Maart 2014 - 14:44

    Mijntje Maas:

    Hoi Annelien,

    Wat leuk om zo op de hoogte te worden gebracht van je ervaringen.
    Bijzonder dat je dat allemaal mee mag maken en dat je zoveel kunt betekenen daar voor de kinderen en de ouders.
    Het is een enorme verrijking.
    Heel veel plezier nog.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nepal, Sinamangal

Annélien

Actief sinds 24 Feb. 2014
Verslag gelezen: 191
Totaal aantal bezoekers 6395

Voorgaande reizen:

23 Juli 2016 - 02 September 2016

Sepp goes down under

28 Februari 2014 - 30 Maart 2014

Nepal

Landen bezocht: