Namasté Kathmandu! - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Annélien Kuilenburg - WaarBenJij.nu Namasté Kathmandu! - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Annélien Kuilenburg - WaarBenJij.nu

Namasté Kathmandu!

Door: annélien

Blijf op de hoogte en volg Annélien

01 Maart 2014 | Nepal, Kathmandu

Hallo allemaal,

Mijn allereerste verslag vanuit Kathmandu! Na een goede vlucht zijn wij, mijn reisgenoten Mariska en Jannie en ik, vanmorgen vroeg aangekomen op het vliegveld van de hoofdstad. Omdat een visum voor Nepal verplicht is, moesten we eerst in een lange rij gaan staan om er eentje te kopen. Dat gaat heel eenvoudig: je vult een paar vage formulieren in, levert een pasfoto in, betaalt 40 dollar en je krijgt een stempel. Welkom in Nepal! De bagage wordt hier niet op een band gelegd, maar gewoon op een grote hoop in de terminal gegooid. Gelukkig hadden we onze tassen al snel gevonden. Buiten stond Bishal van de plaatselijke organisatie ons al op te wachten. Met een gammele auto, een exemplaar dat bij ons allang afgekeurd zou zijn, bracht hij ons naar het hotel. De tocht was een beleving op zich. Er is één geasfalteerde weg in Kathmandu. Geen probleem om daar op te rijden. De rest is dus onverhard. Dan wordt het avontuurlijker! Er moest een modderige helling genomen worden. Ons wagentje kon de helling echter niet nemen. We gleden dus weer achteruit. Flink gas op de plank, veel toeteren zodat iedereen aan de kant gaat en scheuren maar! Tot wel vier kier toe zakten we terug. Het ravijn achter ons kwam dichterbij... Niemand die hier overigens van op kijkt. Fietsers, brommers, honden, alles loopt er gewoon omheen. Uiteindelijk hebben we maar een andere route genomen.
Onderweg werd al meteen duidelijk dat Nepal erg arm is. Overal ligt troep en vuilnis. Huizen zijn half afgebouwd of staan leeg. Daartussen wonen mensen in sloppen: tenten en hutjes van golfplaten. Het afval stoken ze gewoon op, zodat er een penetrante lucht van verbrand plastic hangt.
Na veel gehobbel kwamen we bij ons hotel aan. Het hotel is gelegen aan de rand van een modderige afgrond, met uitzicht op het 'vliegveld'. Gelukkig was het donker toen we landden, want het vliegveld bestaan uit slechts een zeer korte landingsbaan waarbij de vliegtuigen rakelings over de huizen scheren.
Het hotel en de kamer zijn overigens prima. De kamers zijn wel behoorlijk gehorig. Zo gehorig dat het net leek of onze rochelende Indiase buurman onder onze douche stond. Wat bleek: ons raampje van de badkamer komt uit in de douche van de buurman. Tsja, waarom ook niet. Bouwvoorschriften kennen ze hier niet.
Vanmiddag zijn we door Bishal en een paar meisjes van de organisatie mee uit eten genomen in de wijk. Het restaurant was heel eenvoudig, meer een soort kantine. Buiten regende het enorm hard. In de keuken blijkbaar ook, want de koks stonden met een regenpak aan te koken. Prachtig. Het eten was overigens heel lekker: een goed gevulde noedelsoep voor mij en momo's, gestoomde deegpakketjes gevuld met vlees en groenten, voor Mariska.
Morgen beginnen we aan onze Nepalese taalcursus en gaan we een excursie maken. Ben benieuwd wat we dan weer gaan meemaken!

X

• 01 Maart 2014 - 17:10

Anneke:

Wat spannend allemaal. Gezellig dat jullie voor een etentje gevraagd zijn en dat het eten zo lekker was.
    Mail volgt nog.

Groeten, Ma

• 01 Maart 2014 - 18:27

Michaela:

he lien!! gelukkig goed aangekomen....leuk om wat van je te lezen! wat zal jij straks weer van al je luxe in nederland gaan genieten!! SUCCES XXX

• 01 Maart 2014 - 20:36

Manon:

Hey!
    Klinkt nu al als een beleving! Ik ben benieuwd naar je komende verhalen!x

• 02 Maart 2014 - 13:41

Sarina:

Gelukkig je bent veilig aangekomen en ook in het hotel.. Wat is het hier bij ons toch allemaal netjes en goed geregeld als je dat zo leest. Heel veel plezier en we zin benieuwd naar al je verhalen..

• 02 Maart 2014 - 17:22

Nel Van Diggelen:

Hallo Annelien,

Jouw verhaal leest als een spannend en avontuurlijk boek. Ik ben benieuwd naar je volgende belevenissen.Veel plezier en succes in Nepal. Groetjes tante Nel.

• 03 Maart 2014 - 11:22

Saskia:

Hoi Lien!

Dat klinkt als heel indrukwekkend! Fijn dat de reis goed is verlopen en dat je een goede ontvangst hebt gekregen! Hoe is het weer daar??
    Vandaag is het hier bewolkt en somber buiten, dus hopelijk daar iets zonniger!